Thursday, April 7, 2011

acar buah mak manis

Assalamualaikum....baru ni 1april 2011 tok hanaz telah kembali kerahmatullah ...dapat call terus aja balik kg tp x sempat juga nak tgok jenazah sebab telah dikebumikan 9.30malam....kami sampai dah pukul 11.30 malam...maklumla bertolak dari segamat dah pkul 3.30 petang....ni la susahnya dok jauh...sakit demam,kematian nak cepat2 sampai kg memang x boleh....moga roh tok ditempatkan bersama2 org yg beriman amin


masa balik kg tu sempat la gi pekan hari/pekan ahad kat baling tu....tgok org juai jeruk buah teringin pulak ...maka beli la 1 kg campur2....bg adik sikit....tanya mak resepi nak buat acar jeruk buah ...sebab mak selalu buat memang sedap dan terbaik...tahan lama....beli siap2 semua bahan kat baling tuh ingat nak wat umah mak tp dek kerana kesuntukkan masak akhirnya balik buat kat segamat jugak... ni resepi yg mak manis iaitu bagi...mak pon mana ada resepi timbang bagai cuma lebih kurang aja makan hanaz kat sini pon tulis la resepi lebih kurang...pe pon alhamdulillah menjadi dan sedap sgt....masih ada sampai sekarang walau seminggu dah berlalu......



Acar buah Mak Manis

bahan2nya,

1kg jeruk buah (campur2)
100 gm lobak masin dipotong kecil dan dibersihkan
bawang merah  300 gm dibersihkan belah 2 kalau besar...kalau kecil biarkan sebiji2
bawang putih 200 gm dibersihkan belah 2 juga
halia 100gm dipotong halus
11/2 cawan gula
1/2 cawan cuka
1/2 cawan sos cili
garam secukup rasa
11/2 cawan air
minyak masak 1 cawan

di goreng tanpa minyak dan kisar halus,
cili kering 20 biji(nak pedas lagi tambah)
1 cawan bawang goreng (beli jer)
2 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih

disangai,
1/2 cawan bijan
2 sudu besar biji sawi

caranya,

1- panaskan minyak,masukkan halia...goreng sebentar...masukkan cukan dan gula...kacau hingga gula cair
2- masukkan bahan kisar....dan masukkan sos cili....sebatikan ...masukkan air....biarkan seketika...masukkan bawang merah,putih,lobak masin,serta masukkan jeruk buah....
3-kacau rata...masukkan garam ...tp tak payah la byk sangat sebab lobak masin tu nanti akan memasinkan lagi acar tu.
4-masukkan bijan dan biji sawi....masak hingga pekat ...angkat dan sejukkan dahulu sebelum letak dlm bekas kedap udara....kalau simpan dlm peti sejuk tahan lagi lama

No comments:

Post a Comment

Post a Comment